BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

~ChOcOLaTe CoKLaT~

Khasiat Coklat

Korang suka makan coklat tak? Mungkin sesetengah orang  suka, tapi mungkin juga ada yang tak berapa suka. Tapi bagi saya sedap! Sebab coklat tu manis..
Siapa yang tak kenal dengan cik coklat? Mestilah kebanyakan daripada kita kenal dia. Tapi, saya nak kenalkan lagi cik coklat ni kepada semua..>_<

Coklat ni kaya dengan antioksidan yang boleh mencegah sakit jantung dan kanser. Kandungannya sama macam dekat dalam teh hijau, jus oren, bayam, bawang, jagung dan pisang (ada antioksidan).

Antioksidan yang wujud bukan setakat melindungi sel-sel dan DNA daripada radikal bebas tapi ia juga menghalang pembentukan bahan lemak yang boleh menyebabkan salur darah jantung tersumbat.
Ada orang cakap, makan coklat ni boleh menggemukkan badan. Sebenarnya, coklat tidak mengemukkan. Tidak ada satu jenis makanan akan menyebabkan gemuk. Ambil makanan berlebihan tu yang meningkatkan kalori. Kalau kalori ini tidak dibakar sebanyak ia diambil, inilah yang menyebabkan kegemukan. Jadi, makanlah coklat dalam kadar yang sederhana, bukan sekadar coklat sahaja ye, malah semua jenis makanan =)

Berdasarkan satu kajian yang dijalankan di Universiti Pittsburgh, kajian mendapati coklat tidak menyebabkan migrain seperti yang disangkakan sebelum ini. Mereka yang sering mengalami migrain atau sakit kepala boleh memakannya tanpa risau ia akan menyebabkan sakit kepala.
Malah coklat mengandungi bahan seperti ubat penenang, yang menjadi penahan sakit dan meningkatkan tahap rasa sihat. Coklat mengeluarkan endorphins yang membuatkan  kita rasa gembira =)

Makan coklat pun dikatakan boleh menguatkan sistem pertahanan badan dan boleh mengurangkan risiko jangkitan selsema.
Sesetengah orang kata, coklat boleh menyebabkan jerawat. Sebenarnya, tak. Jerawat disebabkan oleh perubahan hormon dan genetik. Jangan streskan diri, makanlah sahaja coklat tu...Ia boleh tenangkan kita sewaktu stres..=)

Dalam banyak-banyak coklat, coklat hitamlah yang paling bagus untuk kesihatan. Sebab itulah coklat hitam lebih mahal daripada coklat biasa. Sekarang ini, semakin banyak syarikat coklat yang telah mengeluarkan coklat hitam bila dapat tahu yang khasiatnya lebih bagus daripada coklat susu biasa.
Coklat berwarna hitam merupakan sumber tembaga (copper) dan dalam kadar sedikit adalah perlu untuk kesihatan metabolisma dan boleh membantu menghalang penyakit Alzhemier's (penyakit otak yang membuatkan seseorang mudah lupa sehingga gagal menguruskan diri sendiri) dan osteoporosis (penyakit rapuh tulang)..
Di Sebalik Coklat...
Coklat, seperti Ferrerorocher, dibalut rapi dengan bungkusan kertas timah berwarna emas. Kemudian, disimpan pula dalam bungkusan plastik atau yang lebih eksklusif lagi di dalam bekas plastik yang seterusnya di ‘cellotape’ kemas. Ia berharga dan mahal sehinggakan semasa dihidang, pembalutnya masih kekal bagi menjaga kualiti dan rupa coklat tersebut. Siap disusun rapi dan ada juga yang menghias coklat Ferrero Rocher dengan menambah hiasan bunga dan sebagainya. Selain itu, ia juga sesuai dijadikan hadiah =)

Coklat Ferrero Rocher juga mahal harganya menyebabkan tidak semua orang mampu memilikinya. Kena kumpul duit dulu…^_^
Di sebalik fakta itu, Ferroro Rocher juga dapat diumpakan seperti seorang wanita yang sentiasa menjaga auratnya. Ditutup rapi dan kemas agar tidak tercemar maruahnya. Sebab itulah diri wanita ini lebih bernilai kerana maruahnya sentiasa terjaga oleh pakaian yang menutup kesemua auratnya iaitu seluruh anggota badan kecuali muka dan tapak tangan. Hal ini berlandaskan firman Allah Subhanahu wa Ta’ala,

Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak darinya.” [TMQ An-Nur (24):31].

Yang di maksud “wa laa yubdiina ziinatahunnaa” (janganlah mereka menampakkan perhiasannya), adalah "wa laa yubdiina mahalla ziinatahinnaa", maksudnya janganlah mereka menampakkan tempat-tempat (anggota tubuh) yang di situ dikenakan perhiasan. [Lihat Abu Bakar Al-Jashshash, Ahkamul Qur`an, Juz III hal.316].

Selanjutnya, kalimah “illa maa zhahara minhaa” [kecuali yang (biasa) nampak darinya], ini bermaksud, ada anggota tubuh yang boleh dinampakkan iaitu wajah dan kedua telapak tangan. Demikianlah pendapat sebahagian sahabat, seperti Ibnu Abbas, Ibnu Umar dan juga Aisyah [Al-Albani, 2001:66].

Ibnu Jarir Ath-Thabari (wafat 310H) menjelaskan dalam kitab tafsirnya, Jami Al-Bayan fi Tafsir Al-Qur`an Juz XVIII ms 84, mengenai apa yang di maksud “kecuali yang (biasa) nampak darinya (illaa maa zhahara minha)”, katanya, pendapat yang paling mendekati kebenaran adalah yang mengatakan bahawa, yang dimaksudkan (dalam ayat di atas) adalah wajah dan dua telapak tangan.

Pendapat yang sama dinyatakan Imam Al-Qurthubi dalam kitab tafsirnya Al-Jamia li Ahkam Al-Qur’an, Juz XII hal. 229 [Al-Albani, 2001:50 & 57]. Jadi, apa yang biasa nampak darinya adalah wajah dan dua telapak tangan sebab kedua anggota tubuh inilah yang biasa nampak dari kalangan Muslimah di hadapan Nabi Sallalahu alaihi wa Sallam sedangkan baginda mendiamkannya. Kedua anggota tubuh ini pula yang nampak dalam ibadah-ibadah seperti haji dan solat dan biasa terlihat di masa Rasulullah iaitu di masa masih turunnya ayat Al Qur`an [An-Nabhani, 1990:45].

Dalil lain yang menunjukkan bahawasanya seluruh tubuh wanita adalah aurat kecuali wajah dan dua telapak tangan ialah sabda Rasulullah kepada Asma’ binti Abu Bakar,

Wahai Asma’ sesungguhnya seorang wanita itu apabila telah baligh (haidh) maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini, seraya menunjukkan wajah dan telapak tangannya.” [HR Abu Dawud]

Berbalik pula pada cerita coklat tadi...^_^

Berbanding coklat M&M, walaupun ia cantik dan berwarna warni, tetapi apabila tiba masa ia dihidangkan, hanya diletakkan dalam bekas dan dibiarkan terdedah di atas meja. Kemudian, boleh diambil dan dimakan oleh sesiapa dengan begitu sahaja. Berbanding Ferrero Rocher, M&M tidak sesuai dijadikan hadiah >_<

M&M pula boleh diumpamakan seperti seorang wanita yang terdedah auratnya. Aurat yang terdedah menyebabkan maruahnya tercemar dan harga dirinya juga hilang...
 
Jadi, apa pilihan kita?
Hendak jadi seperti cik Ferrero Rocher atau cik M&M?

..Wallahu'alam..

^_^

0 komen: