BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

*~Muslimah Shopaholic~*

Muslimah Shopaholic

Shopping Complex, Mall dan pelbagai pusat perbelanjaan kini telah terbina dengan begitu pesatnya. Budaya konsumerisme masyarakat juga semakin giat dalam kalangan masyarakat kini. Di sudut lain, promosi produk semakin aktif dilakukan melalui pelbagai sumber sama ada melalui media cetak mahupun elektronik, dengan tawaran produk yang menggugah jiwa. Tidak hairanlah jika manusia di zaman ini sering  menjadikan aktiviti berbelanja sebagai kegemaran yang seringkali tak terkendali. Sedar tak sedar, sikap boros telah menjadi 'panglima' kehidupan kita. Rasulullah telah memperingatkan kita dalam sabdanya:

"Tempat yang paling disukai Allah ialah masjid. Tempat yang dibenci Allah ialah pasar."

(Riwayat Muslim)

April Benson, seorang psikologi dari Manhattan, AS, dalam bukunya: I Shop Therefore I Am : Compulsive Buying and the Search for Self While, mengungkap penemuan menarik. Sembilan daripada sepuluh orang wanita mengalami shopaholic atau ketagihan berbelanja. Orang-orang yang mengalami ketagihan berbelanja seringkali berasa cemas, gelisah, dan depresi apabila keinginannya berbelanja atau membeli sesuatu barang tidak kesampaian. Mereka berasa terdesak untuk membeli sesuatu barang. Mereka menjadi seorang yang gila berbelanja (compulsive shoppers), yang secara popular disebut shopaholic; mirip dengan workaholic (gila kerja).

April Benson mengklasifikasikan beberapa penyebab seseorang menjadi seorang yang gila berbelanja. Antara faktornya adalah adanya masa terluang yang tidak dimanfaatkan dengan baik, kurang percaya diri, dan sering terpengaruh dengan promosi barang melalui pelbagai media. Dari segi dalaman, sesetengah golongan ini mengalami masa kecil yang kurang bahagia; merasa ditolak, kurang diperhatikan, dan tidak memperolehi apa yang mereka inginkan. Ketika dewasa dan memiliki kehidupan yang dirasakan mewah, mereka mula melepaskan ketegangan yang dialami semasa waktu kecil. Kebanyakannya tidak boleh menghentikan kebiasaan ini, sehingga prosesnya berulang dan membuatnya ketagihan.

Syeikh Abdurrahman As-Suhaim di dalam bukunya Fitnah At-Tasawwuq mengatakan,

“Beberapa waktu yang lalu, saya membaca sebuah penyelidikan berkaitan penyakit psikologis yang tersebar di kalangan kaum kafir. Sebelumnya saya sangka penyakit ini terbatas hanya ada dalam kalangan mereka, ternyata saya mendengar penyakit itu juga ada pada kalangan wanita muslimah. Tahukah anda, penyakit apa itu? Ya, penyakit yang dikenal dengan istilah ‘ketagihan berbelanja’ atau ‘gila belanja’. Data statistik menunjukkan ada 800,000 orang gila belanja di Inggeris, dengan taraf yang membimbangkan. Sementara di Amerika jumlahnya berlipat ganda, ada 3,500,000 penggila belanja! Di antara golongan ini, ada yang sampai berhutang dan menjual semua kekayaan yang mereka miliki. Selepas itu, banyak klinik-klinik pemulihan ketagihan belanja muncul.”



Indahnya Perhiasan Zuhud

Seseorang yang gila bershoping jelas sekali dia terjebak ke dalam sikap boros yang dilarang oleh agama. Allah berfirman,

"...Dan janganlah kamu menghambur-hamburkan (hartamu) secara boros. Sesungguhnya pemboros-pemboros itu adalah saudara-saudara syaitan, dan syaitan itu adalah sangat ingkar kepada Tuhannya." 
(Al-Isra' [17]:26-27)

Sikap zuhud haruslah ditanamkan dalam hati iaitu sikap yang tidak terlalu kemaruk pada dunia, tidak terlalu rakus menjadikan dunia sebagai perburuan yang menggiurkan. Memburu sesuatu yang telah dijanjikan Allah di akhirat itu lebih utama.

Abdullah bin Mas’ud berkata,

“Bagi semua orang, dunia ini adalah tamu, dan harta itu adalah pinjaman. Setiap tamu pasti akan pergi, dan setiap pinjaman pasti harus dikembalikan.”

Imam Ibnul Qayyim di dalam Tazkiyyah An-Nafs menegaskan,

“Nafsu itu menyeru kepada sikap derhaka, dan mendahulukan kehidupan dunia. Sedangkan Allah Ta’ala menyeru hamba-Nya agar takut kepada-Nya dan menahan diri dari hawa nafsunya. Jadi, hati manusia itu ada di antara dua penyeru. Kadangkala ia condong kepada yang satu, dan kadang pula condong kepada yang lainnya. Di sinilah letaknya ujian dan cubaan.”

Oleh itu, berwaspadalah ketika membeli. Janganlah terlalu rakus membelanjakan wang. Wang itu adalah amanah Allah kepada kita. Gunakanlah ia dengan sebaiknya. Belanjalah untuk memenuhi keperluan hidup dan yang selebihnya gunakanlah untuk bersedekah. Pendek kata, bersederhanalah dalam kehidupan ini. Rasulullah SAW bersabda:

"Berbahagialah orang yang diberi hidayat kepada Islam, manakala kehidupannya pula sentiasa  mencukupi dan berpada."

(Riwayat al-Tirmizi dan al-Hakim)

Wallahualam.
^_^


1 komen:

Nur Fadhilah Zaharin said...

Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi SAW bersabda: "Binasalah hamba kepada dinar dan dirham, dan hamba kepada kain tebal yang berbulu dan kain bercorak (ghairah dengan kemewahan dan kesenangan); sekiranya diberikan kepadanya ia meredai, sekiranya tidak diberikan ia tidak meredai." (Riwayat al-Bukhari)